Bij trainingen die ik in het bedrijfsleven geef wordt vaak gevraagd om een presentielijst bij te houden. Om aan te vinken of iemand ‘aanwezig’ is. Maar eigenlijk is het een hele eendimensionale manier van kijken, namelijk in hoeverre iemand er fysiek is. Want in hoeverre ben je er met je hele wezen, met al je energie? Dát vraagt nog iets heel anders… Vaak zijn we met onze aandacht niet volledig aanwezig. We worden opgeslorpt door de aantrekkingskracht van onze telefoon. We zijn bezig met wat we nog moeten doen, met zorgen die aan ons knagen, indrukken van de dag die ons nog bezig houden. Onze ‘monkey-mind’ is continu aan het kakelen en het weerhoudt ons aanwezig te zijn in het moment, in ons lijf, in het contact. En dat is zo zonde, want daarmee verliezen we de volle ervaring van de ontmoeting. Van de verbinding met onszelf en de ander. Van de schoonheid die er is maar die we niet zien en niet ten volle kunnen ervaren.

*

Wie teveel op de automatische piloot leeft, eet zonder echt te proeven, luistert zonder echt te horen, kijkt zonder echt te zien. 

John Kabat-Zinn

*

Levensgeluk zit in aanwezig zijn, kunnen genieten van dat wat er is, diepe verbinding met een ander mens kunnen ervaren. Toch is dat vaak een hele kunst. Er zijn zoveel prikkels die ons weghouden van onszelf. We worden geleefd. Daarmee putten we onszelf uit. Onze levensenergie droogt op. Het verschraalt het contact met onszelf. Maar ook met de mensen die we liefhebben. Het holt de samenwerking uit omdat we het contact vluchtig maken. Het maakt het bestaan leger.

De weg terugvinden naar het diepe contact met onszelf en met de ander is van cruciaal belang. Daar ervaren we de zingeving die zo vervullend is. Het échte contact, van hart tot hart, van mens tot mens. Die momenten die je ontroeren, die je raken, waar je liefde voelt stromen.  

Hoe kun je het pad bewandelen van joy en levensplezier in ieder moment? Van het aangaan van verbinding en contact, in plaats van ons hiervoor te sluiten? Deze 5 ingangen openen de poorten tot aanwezigheid: 

  1. De meest effectieve manier om weer met je aandacht in het moment te komen is ademen. Just as simple as that! Bewust diep in- en lang uitademen brengt je aandacht terug naar dit moment. Het mooie is dat het verdiepen en vertragen van je adem invloed heeft op je parasympatische systeem, dat deel van je zenuwstelsel dat zorgt voor ontspanning en rust. Jezelf een paar keer per dag herinneren om 5x bewust diep in- en uit te ademen heeft al een groot effect. Niemand die het hoeft te merken; het kan gewoon tijdens een vergadering, in de auto, op de WC of tijdens het koken. Kleine gewoonte, grote impact!

  2. Merk je dat je in je hoofd zit? Ben je aan het doorrennen? Voel je lijf. Je voeten op de grond, je rug tegen de stoelleuning. Het helpt je te landen in je eigen centrum, de plek van rust en wijsheid. Hoe voelt je lijf? Zijn er tintelingen, voel je warmte of kou, is er spanning in bepaalde gebieden? Wat heeft je lijf nodig om zich zo comfortabel en aanwezig mogelijk te voelen? Het bijzondere is dat als jij meer aanwezig bent in je lijf, je meer landt, je automatisch de ander uitnodigt dit ook te doen. Onze spiegelneuronen zorgen hiervoor. Dus niet alleen jij voelt je rustiger in jezelf, je gesprekspartner wordt dat ook. Magie en diepgang zullen ontstaan in de verbinding!
  3. Neem je monkey-mind niet te serieus! Gedachten zullen er altijd zijn. Zeker als er veel van ons gevraagd wordt, als er veel prikkels zijn. Dan maakt ons monkey-mind overuren. De kunst is om deze gedachten waar te nemen, zonder dat je er in mee hoeft te gaan. Te beseffen dat je de gedachten hebt, maar dat je ze niet bent. Afstand creëren tussen jou en de gedachte. En in die afstand kan jij kiezen: of je de gedachte gelooft, of deze gedachten je dient. Het is aan jou of de gedachte jou in z’n greep krijgt of dat je de gedachte weer laat gaan. Hoe vrijer jij bent van je gedachten, hoe vrijer je kan zijn in alles wat je tegenkomt in de ontmoeting met een ander. Je komt losser van oordelen, van aannames en kunt in nieuwsgierigheid en verwondering steeds kijken naar dat wat er is. Die vrijheid creëert een enorme ruimte in jouw contact met de ander en met je omgeving. Laat je verrassen door het effect wat dit heeft op de interactie!

  4. Bevrijd jezelf van oude beschermingspatronen en conditioneringen. Ooit in het leven heb je keuzes gemaakt om bepaalde dingen niet meer te hoeven voelen. Je hebt het weggestopt. Maar in het leven in het hier-en-nu worden deze oude pijnstukken (onbewust) steeds opnieuw getriggerd. Je ergert je aan een collega, je voelt boosheid naar je baas, je voelt je onzeker worden in een vergadering… Die triggers halen je uit het aanwezig zijn in het moment. Onbewust ga je terug naar de pijn van toen: je sluit jezelf en bent niet meer aanwezig. Het helen van je oude pijnpunten zorgt ervoor dat je jezelf in het moment niet meer hoeft af te sluiten, je kunt aanwezig blijven bij alles wat er is! Een ander voelt dat en weet zich meer gezien en gehoord. Het zal gaan stromen in het contact.

  5. Creëer check-in’s. Voordat je een werkdag in gaat, een gesprek hebt, een meeting start, samen met je lief op de bank kruipt: check in. Om te beginnen bij jezelf: hoe zit ik er eigenlijk bij? Ben ik volledig aanwezig of zijn er nog dingen die me bezighouden. Wat heb ik nodig om helemaal aanwezig te kunnen zijn? Nog sterker is het om dit uit te spreken naar de ander, zodat je van elkaar weet waar je bent. Dat kan heel uitgebreid, maar ook kort en bondig. Je zult zien hoe krachtig dit werkt, niet alleen voor je eigen aanwezigheid, maar ook voor de verbinding en het wederzijdse begrip en vertrouwen!

 

Recommended Posts