Van storm in je hoofd naar rust in je lijf.

‘Het is zo onrustig in mijn hoofd; die gedachtes denderen de hele tijd maar door. Ik word er doodmoe van’. De woorden buitelen uit haar mond, haar adem zit hoog, ik zie de onrust in haar ogen, haar onmacht is voelbaar. Ik zie haar struggle. Met zichzelf. Ze verlangt zo naar meer rust, meer ontspanning, dieper landen in zichzelf. Ze is niet de enige. Dit is wat ik tegenkom met veel mensen met wie ik werk. Een overprikkeld hoofd, angstgedachtes, onzekerheid, blijven malen. En natuurlijk vertaalt zich dat naar onrust in je lijf: slecht in slaap vallen, een opgejaagd gevoel, benauwdheid, allerlei lichamelijke ongemakken, paniekgevoelens en onmacht dat je ergens niet meesurft op de flow van je leven.

Maar hoe doe je dat dan, dat hoofd tot rust brengen zodat je kunt landen in je lijf, in innerlijke rust? De eerste ingang ligt in je anders te verhouden tot je gedachten. Je hoofd gaat niet stoppen met denken, maar het is aan jou wat je met die gedachtes & verhalen doet. Mindfulness werkt hier super ondersteunend in. En… ik geloof dat dit alleen niet voldoende is. Er is nog iets anders nodig; namelijk te leren onverwerkte en emotionele blokkades te bevrijden omdat daar de bron ligt van je ‘bezige overlevingsmind’ die je in onrust en stress houdt.

*

‘Your pain, your sorrow, your doubts, your fearful thoughts: they are not mistakes, and thay are not asking to be ‘healed’. They are asking to be held’

Jeff Foster

*

De crux zit in je onderbewuste

In je onderbewuste liggen al je levenservaring opgeslagen. Alles wat je ervaart vanaf het moment dat je in de baarmoeder bij je moeder groeit. Al die indrukken worden vertaald naar interpretaties en overtuigingen. En die opgeslagen informatie speelt mee in wat je nu denkt, in hoe je je nu voelt, in hoe je handelt, in de keuzes die je maakt. Zonder dat jij het doorhebt is je onderbewuste geladen met allemaal overtuigingen die jouw doen en laten bepalen. En precies daar ontstaat ook vaak de storm in je hoofd. Omdat op de onbewuste laag allerlei belemmerende overtuigingen en sabotages zitten die je weghouden van blijdschap, geluk, een goede gezondheid en andere verlangens.

Leven vanuit je hoofd om niet te hoeven voelen

Vanaf het moment dat we worden geboren lopen we in ons(kinder)leven ook avernij op. De één meer dan de ander. De één eerder in het leven dan de ander. Maar feit is dat niemand zonder kleerscheuren door het leven gaat. We kunnen geconfronteerd worden met grote traumatische gebeurtenissen. Maar ook ‘kleinere’ momenten van schrik, van niet gezien voelen, van niet begrepen worden, van anders moeten zijn dan we eigenlijk zijn, kunnen zonder dat we dit beseffen grote impact hebben tot op de dag van vandaag.

Daar waar (traumatische) ervaringen te groot zijn om te kunnen bevatten en te doorvoelen, doet je onderbewuste iets ingenieus voor je. Het kapselt dat stuk in dat té pijnlijk is om in alle omvang te voelen. Er wordt een sterke bewaker naast gezet in de vorm van een ‘overlevingsdeel’. En zo wordt voorkomen dat je dat pijnlijke stuk nog eens moeten voelen. Het gevolg: je onderbewuste houdt je weg van voelen, je verliest het contact met je lijf en je bezige ‘overlevingsmind’ zorgt ervoor dat je meer als een wandelend hoofd door het leven gaat.

Waarnemen, doorvoelen, ontladen en ruimte geven leidt tot innerlijke rust

De weg van storm in je hoofd naar rust in je lijf gaat via voelen. Storm in je hoofd ontstaat daar waar je wegduwt of ontkent. Waar onbewuste sabotages meespelen, waar oude pijn niet volledig doorvoeld of verwerkt is, waar ze de bron vormen voor triggers in het nu. Precies daar gaat je hoofd met je aan de haal. Vertelt je verhalen over jezelf, anderen of de situatie. Gaat speculeren, wil verklaren, begrijpen. Maar dat is allemaal ruis, je verdwaalt in je eigen mist. Het haalt je weg bij waar het echt om gaat.

5 tips om van storm in je hoofd naar rust in je lijf te komen:

  1. Je gedachten en gevoelens gaan waarnemen in plaats van erin meegezogen worden
    Op het moment dat het zo druk is in je hoofd is de eerste stap om te zien dat je gedachtes en gevoelens hebt die onrust creëren. Dat is de basis van mindfulness. Waarnemen wat er is, zonder oordeel, zonder je ermee te identificeren. Zeker als de stress en onrust al aardig opgelopen is kan dit een hele uitdaging zijn. Wat je kan helpen is om ademoefeningen te doen. Een simpele adem oefening van 3 minuten (4 tellen inademen, 6 tellen uitademen) kan al wonderen doen om meer rust te brengen. Vanuit daar lukt het je waarschijnlijk gelijk beter om te observeren!

  2. Erken wat er is en ga dieper op onderzoek in jezelf
    Wat ervaar je fysiek, welke emoties zijn er, welke gedachten heb je over jezelf? En erken dat. Zeg in jezelf: ‘Ik ervaar in mezelf een gevoel van boosheid’. Zie je het verschil met ‘Ik ben boos’? Je benoemt wat er is, met wat meer afstand. Er is een gevoel van boosheid in jou. En waarschijnlijk is er ook wel een gevoel van verdriet. Van blijheid. Jij bent een grote container waarin het allemaal woont. Benoem het. Kijk het aan. Het is er. Zonder dat je er een oordeel over hebt. Zonder dat het verklaart hoeft te worden. Zonder dat je het misschien zelfs begrijpt. Het is er gewoon. Punt. De sleutel zit in acceptatie. Jezelf openen voor wat er is. In overgave. Je staat toe dat je gedachten en gevoelens er zijn, je maakt plaats voor ze, je bent ermee, je heet ze welkom. Je stopt met ervoor weg te lopen, je energie te verspillen door ertegen te vechten, alles te onderdrukken of ervoor te vluchten.

  3. Wees nieuwsgierig naar het verhaal wat je hoofd je vertelt
    Je hoofd creëert verhalen. Over jezelf, over de ander, over de wereld. Wees eens nieuwsgierig welk oud verhaal jouw hoofd in stand houdt? Want daar ligt de diepere ingang voor innerlijke rust. Hier kom je uit bij jouw overlevingsmechanismes, dat wat in jouw onderbewuste ligt en jouw wereldbeeld bepaalt. Besef dat jouw bezige overlevingsmind je ergens voor beschermd heeft. In die zin is het ook goed je hoofd met alle gedachtes te ‘eren’. Ooit diende bepaalde gedachtes je. Door dat te zien kan je glimlachen om de verhalen vanuit je hoofd.

  4. Ontladen & ruimte maken
    Wil je vrijer in het leven staan? Maak dan van het loslaten van vastgelopen emotionele energie en blokkades een hoge prioriteit. Dat kan via je lichaam. Daar zijn prachtige en krachtige openende methodes voor: zoals transformational breathing of TRE (Trauma/Stress Release Exercises). Schud je lijf, dans, shake, zing… laat energie vrij komen die gestokt was. Dan hou je op energetische laag een diepe schoonmaak en zuivering in jezelf.

  5. Verbinden met energie van liefde
    In basis is het heel simpel. Je kunt je verbinden met de energie van liefde. Of met de energie van angst. Angst heeft een lage trilling en doet je sluiten en verkrampen. Liefde heeft een hoge energie trilling, maakt zacht en opent. Storm in je hoofd gaat altijd over angst. Door je te verbinden met dankbaarheid, door hartcoherentie oefeningen, kun je je zelf heel bewust verbinden met de energie van liefde.

Als lichaamsgericht coach werk ik op diverse lagen. Alleen met praten kom je er niet als je de onbewuste lagen in jezelf wilt veranderen. Via aanraking, adem en meditatie help ik je naar die laag toe te komen, zodat je oude overlevingsmechanismes bewust wordt en kunt helen. Met oefeningen vanuit stress- en energie releasing help ik je voorbij je oude beschermingspatronen en blokkades. De stroom van het leven kan weer vrijelijk door je heen bewegen.

Recommended Posts